Markedsføring på Facebook: Bli kjent med brukerne (eller likerne) dine 2

Illustrasjon-bloggpost-sesilieBruker du Facebook bare for å dele et budskap eller pushe produktene dine tviler jeg på at du lykkes. Skal du drive markedsføring på Facebook bør du nemlig starte med brukerne, eller nærmere bestemt likerne dine. Og de som er potensielle brukere.

Den organiske rekkevidden (det vil si hvor mange du når med en post uten å bruke penger på annonsering) er lavere enn tidligere. Skal du øke rekkevidden, uten å bruke penger på annonsering, handler det derfor om å dele innhold som er verdifullt for brukerne dine. Innhold som de liker.

Hvem vil du nå og hvordan kommuniserer du det?

Mange bedrifter har ulike målgrupper. For eksempel funker ikke en Facebookside for NAV i seg selv. Derimot har sider som NAV Foreldrepenger og NAV Jobblyst konkrete målgrupper og kan kommunisere direkte til disse på en god måte. Telenor derimot, anser ca alle som sine potensielle kunder og kan dermed konsentrere seg om å gjøre den ene norske Facebooksiden sin best mulig.

Det er her du må starte. Du må finne ut hvem av dine potensielle likere du skal nå, eller om det er alle. Om du har en spesifikk målgruppe som ikke er allmenheten bør du skrive det i beskrivelsen eller navnet på siden din. Du må også ha et navn på siden som funker i Facebooks interne søk. Tenk over hva folk vil søke på for å finne din side på Facebook.

Først når du vet hvem som er målgruppen kan du begynne med den neste jobben som handler om hva, når og hvordan du skal dele ting fra din Facebookside.

Hva skal du dele og hvordan?

Først og fremst skal du dele innhold som er interessant og relevant for de som liker siden og de du vil skal like siden. Om det som deles kun er budskap du vil ha ut, for eksempel ren reklame, vil du neppe lykkes. Du må vri budskapet ditt til brukerens perspektiv: Hva er de interessert i å høre om fra deg?

Det riktige innholdet er det brukerne liker og dermed hjelper deg å dele videre enten ved å like, dele eller kommentere.

Hvordan bli kjent med brukeren? Bli kjent med Facebook

Studér hva som likes og ikke. Hvor mange hver enkelt post når. Bli venn med statistikken! Statistikken som ligger i din egen Facebookside er et veldig bra utgangspunkt, og holder for de fleste. Selv bruker jeg bare den. For det er ikke slik at bilder er det som funker best på alle sider selv om det lenge var opplyst og vedtatt at bilder nådde lengst.

Jeg administrerer blant annet Webdagene og Netlife Researchs facebooksider. På Netlife Research sin fungerer bilder veldig godt, mens på Webdagene får ren tekst og linker med tekst bedre rekkevidde. Linker til eksterne sider eller saker fungerer bedre enn til egne, virker det som. Med andre ord: Selv om noen sier at du alltid må drive trafikk til egne sider, er det ikke sikkert Facebook er den beste kanalen for det. Men det kan også hende dette er annerledes på siden du administrerer. Det finnes ingen formel her.

Det er derfor du må bli kjent med dine brukere. For vi vet at brukere som liker mest bilder blir vist mest bilder, det samme gjelder for lenker og så videre. Variasjon er et godt utgangspunkt, men du kan lykkes enda bedre om du vet akkurat hva som funker best på din side. For å gjøre det må du fordype deg – i Facebook – og dine brukere der.

Det samme gjelder for når du skal dele hva. Finn ut når på døgnet postene dine får størst rekkevidde (facebooksiden din gir deg svaret på det også).

Les gjerne denne bloggposten av Ståle Lindblad om hvordan organisk rekkevidde fungerer på Facebook.

Noen tips til hva du kan gjøre for å lage bedre innhold til brukerne av siden din:

Har du andre tips eller erfaringer rundt hvilken type innhold som funker? Del gjerne i kommentarfeltet.

Sesilie Urkegjerde Halland

Sesilie er leder for konferanser og kurs i Netlife Research. Hun jobber blant annet med Webdagene og Intralife. Vi i Netlife ønsker å dele kunnskap og Sesilie legger til rette for akkurat det.

Flere artikler av Sesilie CV

2 kommentarer

  1. Enig i mye her.

    Litt uenig i det med å slette lenken. Jeg har lest flere steder at folk liker å vite hvor de blir henvist, det er ikke alltid det kommer like godt frem i preview.

    Dette med dialog opplever jeg også får overdrevent mye fokus, men det kommer sikkert an på hva hensikten med siden er. Selv administrerer jeg siden til MED-fakultetet ved UiO og det er ytterst sjelden at vi får kommentarer selv om vi legger opp til det aldri så mye. Vi får derimot bra med delinger og likes.

    Det viktigste er uansett, som du sier, relevant og godt innhold. Men jeg lar meg stadig overraske over hva som blir populært. To av våre saker med størst organisk reach er ganske sære grunnforskningssaker.

  2. Takk for kommentaren Thomas. Da tror jeg vi må være uenige i det med lenker. Jeg irriterer meg fælt over at dette tar opp plass i tekstfeltet. Men du har rett i at det ikke kommer like godt frem i preview. Det er kanskje litt avhengig av hvilken type side du har og hvilke typer linker du deler.

    Og er enig med deg ang. dialog. Jeg har nesten sluttet med dialogting på de sidene jeg har fordi det ikke funker så bra, men andre typer siden lykkes veldig godt med dialog og da er det viktig. Igjen handler det jo om å finne ut av hva brukerne av din side liker.

    Hehe, ja, jeg overraskes også stadig over hva som blir mest populært:)

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>