Redesign eller nytt CMS? Ikke glem å si ifra til Google 2

Vi får mange forespørsler fra kunder som er redd for å miste posisjonene sine hos Google etter en relansering. Som oftest er grunnen et nytt CMS eller en dramatisk endring av innholdsstrukturen. Denne oppskriften hjelper deg å løse de fleste problemene du kan støte på.

Følger du Googles råd, kommer du i mål, men for å gjøre det enklere for deg har vi samlet gode tips og triks her.

Videresendinger er viktigst

De fleste opplever en liten dipp i rangeringen hos Google etter en relansering. Dette er ingen krise. Er innholdet ditt relevant og nettstedet av god teknisk kvalitet, får du raskt tilbake posisjonene når den nye strukturen får satt seg.

Uansett: Å lage permanente videresendinger (301 redirects) er det viktigste grepet du bør gjøre for å ta vare på brukerne dine – som ellers ville truffet en 404-side – og for å hjelpe Google til å forstå den nye strukturen.

301-videresendinger sier ifra om at innholdet er flytta permanent.

Dette bør du gjøre før relansering

1. Indekser det gamle nettstedet

Lag en liste over alle URLene som eksisterer i dag. Det fins flere programmer som hjelper deg med dette, for eksempel web-appen Content Insight eller det Windows-baserte Xenu’s Link Sleuth.

Putt URLene i et regneark. Dette regnearket er gull verdt, fordi det også hjelper deg med innholdsanalysen i en tidlig fase av prosjektet. Derfor lønner seg å gjøre dette så tidlig som mulig.

2. Analyser statistikken

Det er lett å drukne i data. Derfor er det er fint å ta ut kun den statistikken du trenger.

Følgende rapporter gir oss et tydelig bilde av hvilke URLer som bør med videre:

A. De mest viste sidene
Sjekk Google Analytics-rapporten “behavior / site content / all pages”.


B. De viktigste landingssidene
Gå til “behavior / site content / landing pages”.


C. Sidene som dukker oftest opp i søk
Disse finner du i Google Webmaster Tools under “search traffic / search queries / top pages”.

D. Sidene med flest innkommende lenker.
Dette er de sidene som andre lenker til. Se i Google Webmaster Tools under “search traffic / links to your site”.

3. Prioriter

Sannsynligvis gjør det samme innholdet seg gjeldende i alle fire rapportene. Ta de viktigste URLene med videre.

Vurderingen av hvilke gamle sider som bør knyttes til nye sider, gjør du med skjønn. Tenk relevans.

4. Koble gammelt og nytt innhold

Deretter lager du en liste med de nye URLene.

Har du slanket bort innhold, kan en god regel være å koble det til det nærmeste nye nivået. Google sier at det er greit å koble flere gamle sider mot én ny, men innholdet på den nye siden bør da være en kombinasjon av begge de gamle sidene.

Du kan med andre ord sende fra side A og B til X – så lenge X nå kombinerer innholdet fra A og B.

Tips: For å holde orden kan det være smart å lage et regneark med to kolonner. En for gammel URL, en for ny. Bruk gjerne regnearket med det indekserte innholdet som utgangspunkt.

5. Lag videresendingene

Med videresending av typen 301 sendes brukeren og Googlebot til det nye innholdet.

Noen CMSer har ferdige moduler for dette. Det kan også gjøres på webserveren. Enkelte webservere lar deg tilpasse .htaccess-fila og legge inn videresendinger på denne måten:

Redirect 301 /gammelside http://www.nettstedetditt.no/nyside

6. Fiks domeneinnstillingene – www eller ikke www

Sett privilegert domene

Hvis dette ikke er i orden, kan det føre til at søkemotoren antar at du har duplikatinnhold – selv om brukeren skjønner du har bare ett innhold.

I Google Webmaster Tools velger du “preferred domain” under “site settings”. På den måten sørger du for at Google skjønner at www.example.com/teknisk-innhold-er-moro er det samme som example.com/teknisk-innhold-er-moro.

Duplikatinnhold kan i verste fall konkurrere med seg selv, så dette lønner det seg å ha på plass.

Lag 301 på domenenivå

For brukeren er det også mer ryddig at han eller hun forholder seg til én versjon.

Med mindre du har sterke brandingønsker, er det greit å ha med www. På den andre siden er det litt enklere og kanskje renere å droppe www.

Brukeren blir da sendt videre fra www.minfavorittside.com til minfavorittside.com.

Men dette er ikke så nøye, selv om enkelte er nærmest fanatiske tilhengere av å ikke bruke www. Bestem deg for én og hold deg til den.

7. Lansér og inviter Google på besøk

Når champagnen er spretta, kan det lønne seg å be Googlebot svinge innom festen.

Dette gjør du ved å lage et sitemap, laste det opp på serveren og si ifra til Googlebot i Google Webmaster Tools (under “crawl / sitemaps”).

Google er som vanlig litt kryptiske når det gjelder hvor viktig dette er – siden roboten uansett kommer på besøk med ujevne mellomrom. Men det skader ikke!

Har du noen tips?

Denne posten hopper elegant over mer komplekse spørsmål som duplikatinnhold, kanonisert innhold og subdomener. Men dette skal være en enkel oppskrift som viser at dette ikke er noe å være redd for.

Når det er sagt, er det helt sikkert noen der ute som kan mer om dette enn oss. Har vi glemt noe?

Vi setter pris på innsikt fra folk med erfaring på feltet. Fyr løs i kommentarfeltet!

Torstein Norendal

Flere artikler av Torstein CV

Øyvind Storli Hoel

Innholdsrådgiver og følsom detaljfanatiker som elsker tekst, tone og kode.

Flere artikler av Øyvind CV

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

2 kommentarer

  1. de enkleste triksene for å få indeksert en site/side fort er å sende ut en pressemelding med link til siden og ikke minst twitre og g+e . Da vil googles spidere finne innholdet kjappere siden nyhetshubber og sosiale medier “spidres” hele tiden

  2. Takk for tips!

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>