Teknosjekken: Norske nettsteder fortsetter å velge responsiv design 1

Vi har for tredje gang undersøkt hvilken teknologi og mobilløsning som er vanligst på de største norske nettstedene. Undersøkelsen er gjennomført tre måneder etter forrige teknosjekk. Hovedfunnet denne gangen er det samme som sist: Norske nettsteder velger responsiv design når de skal bli mobilvennlige. Faktisk er det nå flere responsive nettsteder enn nettsteder som baserer seg på «dingsesniffing».

Denne gangen har fire nye nettsteder blitt responsive, og tre av disse har lagt kraftig på seg i prosessen.

Slik sjekket vi

Vi har tatt utgangspunkt i forsiden på nettstedene til de ti største aktørene innenfor disse åtte bransjene:

Dette har vi sjekket:

HTML-standard: HTML5 er vanligst, men mange bruker ikke mulighetene

51 av 80 nettsteder bruker HTML5. Ingen har byttet til HTML5 siden sist. Forrige gang var det åtte som hadde byttet.

3 måneder etter forrige sjekk er det ingen flere nettsteder som har byttet til HTML5
3 måneder etter forrige sjekk er det ingen flere nettsteder som har byttet til HTML5

Det er fremdeles ikke alle HTML5-nettsteder som bruker de nye taggene teknologien tilbyr, altså <nav>, <section> og så videre.

Av 51 nettsteder som bruker HTML5, er det nå 18 som ikke bruker en eneste HTML5-spesifikk tagg.
Av 51 nettsteder som bruker HTML5, er det nå 18 som ikke bruker en eneste HTML5-spesifikk tagg.

Av de 51 HTML5-nettstedene vi sjekket, er det 18 som ikke bruker HTML5-spesifikke tagger i det hele tatt. Sist var det 19. Ett nettsted har altså tatt i bruk HTML5-spesifikke tagger siden sist. Vi skjønner ikke hvorfor de nye taggene ikke blir tatt i bruk. Må Google begynne å straffe nettsteder som ikke gjør det riktig for at noe skal skje?

Mobilløsning: Bedriftene velger responsiv design

Vi har sjekket om nettstedene omdirigerer en mobilbruker til et alternativt nettsted, eventuelt om de bruker et eget malsett for mobiler. I mangel på et godt norsk ord, kaller vi disse teknikkene for dingsesniffing (device detection eller User Agent-detection på engelsk). Vi sjekket også om nettstedene er responsive, det vil si om de tilpasser seg til størrelsen på skjermen.

Fire nye nettsteder har tatt i bruk responsiv design siden sist, i tråd med Googles anbefalinger. Det er bedriftenes hovednettsted vi sjekker, og det ville vært svært overraskende om bedriftene skulle gå mot Googles anbefaling når de velger mobilløsning.

Fire nye nettsteder har fått mobilløsning siden sist. Alle fire valgte å bruke responsiv design.
Fire nye nettsteder har fått mobilløsning siden sist. Alle fire valgte å bruke responsiv design.

De fire nettstedene som har blitt responsive er spv.no, reddbarna.no, forsvaret.no og marineharvest.no (ny på lista over de 10 største børsnoterte selskapene).

Filstørrelse: Blir responsiv, men legger på seg

Vi har sjekket hvor mye data som må lastes ned ved første gangs besøk til desktop-versjonen av nettstedene.

Variasjonen er stor. De offentlige nettstedene er ofte dominert av tekst, mens nyhetsnettstedene har mange bilder og reklame som naturlig nok tar større plass.

De frivillige organisasjonene har vokst kraftig i filstørrelse, godt hjulpet av rodekors.no som på testtidspunktet hadde en forside på 12,5 MB. Heldigvis har sidene krympet siden den gang.
De frivillige organisasjonene har vokst kraftig i filstørrelse, godt hjulpet av rodekors.no som på testtidspunktet hadde en forside på 12,5 MB. Heldigvis har sidene krympet siden den gang.

Alle de tre nettstedene som har blitt responsive, og som vi testet forrige gang, har økt i filstørrelse:

Nettsteder varierer naturlig nok i filstørrelse, og typisk er det bruk av bilder som gjør at en nettside blir veldig mye større enn en annen.

Det finnes mange verktøy for å optimalisere størrelsen på nettstedet. Nå som Google rangerer raske nettsteder høyere i søkeresultatet, kan det være verdt å bruke Googles eget verktøy PageSpeed Insights for å få forslag til forbedringer.

HTML-feil: Ingen store endringer

HTML-validering er en automatisert test av om HTML-koden følger standardene fra W3C.

Ingen store endringer i antall HTML-feil siden sist
Ingen store endringer i antall HTML-feil siden sist

Variasjonen er stor blant nettstedene. Mens enkelte offentlige nettsteder har 0 feil, har flere av nyhetsnettstedene hundrevis av feil. Ofte dreier det seg om gjentakende feil, noe som enkelt kan fikses.

Lenker på forsiden: Ingen store endringer

Vi sjekket hvor mange unike lenker det finnes på forsidene til de ulike nettstedene. At nettbutikkene og nyhetsnettstedene lenker til mange sider, overrasker nok ingen.

Ingen store endringer i antall linker på forsiden. Nettbutikkene har redusert antall lenker en del sammenliknet med første gang vi testet, men i den bransjen varierer også antall lenker mye fra dag til dag.
Ingen store endringer i antall linker på forsiden. Nettbutikkene har redusert antall lenker en del sammenliknet med første gang vi testet, men i den bransjen varierer også antall lenker mye fra dag til dag.

Disse nettstedene har vi sjekket

Banker

Vi sjekket (hentet fra Finans Norge):

Børsnoterte selskaper

Vi sjekket (etter verdi på Oslo Børs):

Frivillige organisasjoner

Vi sjekket (etter statstilskudd):

Kommuner

Vi sjekket (etter innbyggertall):

Nettbutikker

Vi sjekket (etter innspill fra netthandel.no):

Statlige etater

Vi sjekket (etter antall ansatte):

Største nettsteder

Vi sjekket (tall fra TNS Gallup):

Universiteter og høgskoler

Vi sjekket (etter antall ansatte):

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>