Netlife i New York: 5 dager, 6 prosjekter og 1 konferanse 2

60 mennesker i Netlife Research jobber sammen med noen av de flinkeste folka i bransjen i fem dager denne uken. Målet er å lage digitale løsninger som gjør verden litt bedre.

Netlife i New York

Sammen jobber vi med drømmeprosjektene våre – på tvers av disipliner og fag. Målet er å se gamle problemstillinger med nye øyne, finne nye måter å samarbeide på og ikke minst lære av de beste folka i bransjen. Dette er ”learning by doing” og vi gjør det sammen i New York.

Dette er prosjektene vi jobber med:

I Netlife Research er vi opptatt av at alle som jobber her hele tiden blir klokere. Derfor har hver enkelt i Netlife 30.000 kroner og 6 dager i året de kan bruke til kompetanseutvikling. I år bruker vi en stor del av dette budsjettet for å dra sammen til New York for å gjennomføre noen av drømmeprosjektene våre. Til å hjelpe oss har vi fått tak i noen av de flinkeste digitalhodene i New York.

Noen av de som hjelper oss:

Nicholas Felton
Ekspert på visualiseringer av data. Var tidligere sjefsdesigner i Facebook og står blant annet bak timeline-funksjonen til det sosiale nettverket. Se mer om mannen på: Feltron.com

Perry Chen
Gründer av Kickstarter.com, nettstedet som hjelper folk med å samle prosjektkapital gjennom såkalt crowdsourcing. Perry skal sparre med gruppa som jobber med fundraising.

Jay Rosen
Rosen er en veteran innen journalistikk i USA og underviser på New York University. Rosen har skrevet bøker om “innbyggerjournalistikk”, er spaltist i New York Times og Huffington Post. Gruppa som jobber med nettavis skal bruke Rosens studenter for å få innspill på hvordan vi best kan utforme en nettavis.

Brenna Lynch
Brenna leder brukerundersøkelser i Etsy. Opplevelsen til de som selger produkter der er hennes hovedområde. Hun jobbet tidligere med brukerundersøkelser i Meetup og har vært en ivrig forkjemper for geriljatesting med brukere. Les gjerne denne bloggposten som omhandler hvordan de gjorde brukertesting i Meetup, et opplegg laget av Brenna.

Forest Young
Kreativ leder i Interbrands designstudio i New York. Arbeidene hans har blitt utstilt på MoMA og har vunnet gulløven for design i Cannes.

Avslutter med konferanse: Make stuff that works

Vi avslutter det hele med konferansen: “Make stuff that works” i Williamsburg, Brooklyn den 1. mai. En halvdags konferanse om hvordan bygge robuste designløsninger som virker og som folk elsker å bruke. Målet er å få 200 personer fra bransjen i New York til å delta.

Dette er noen av de som holder foredrag:

WTF Wearables?! av Lisa Kindred
Forfatter og strateg Kindred forteller om feilstegene frem til nå med wearables og foreslår en ny vei for å lage løsninger som virker.

Konvertering for informasjonsnettsteder av Kjell-Morten Bratsberg Thorsen
Hvordan måle suksess på nettstedet når ikke salg er det overordnede målet?

Story first: A narrative approach to building successful products and services av Donna Lichaw
Du får vite hvordan man kan bruke teknikker fra historiefortelling for å bygge suksessfulle produkter og tjenester som engasjerer kundene.

Customer experience and “The Netlife Way” av Jostein Magnussen
Hvordan jobber vi tverrfaglig i Netlife Research for å sikre at vi lager løsninger som virker og som kundene elsker.

Kjenner du noen i New York som vi bør invitere til arrangementet? Send de denne lenken
http://www.eventbrite.com/e/make-stuff-that-works-tickets-16592989077

Vi er allerede godt i gang og er som små barn i godtebutikken. Vi jobber på tvers av team og fagdisipliner og ser på utfordringene med nye øyne, jobber sammen på nye måter og finner nye problemstillinger å jobbe med. I en hel uke skal vi arbeide tett og intensivt med problemstillinger som vi støtt og stadig møter i prosjektene våre.

Vi skal produsere som bare rakkern, vi skal ta med oss verktøy og praktisk kunnskap hjem og vi har selvfølgelig tenkt å la resultatene bli delt og benyttet i alle prosjekter hvor det kan være nyttig – også ditt. Kompetanseoverføring altså.