Slik forbedrer du Om oss-siden din uten å redesigne 5

De fleste nettsteder har en Om oss-side. Men ikke alle evner å skille seg ut, stå frem og vekke interesse. Med disse enkle innholdsgrepene kan du lage en Om oss-side som utklasser konkurrentene.

Skriv for brukeren

Vi er fryktelig glad i å prate om oss selv. Vi elsker å starte alle setninger med “Vi”. Vi må jo få fram alt det vi er gode på. Vi må differensiere oss. Skille oss ut. Vi må fortelle alle hvor innovative og fremoverlente vi er.

Greit nok. På Om oss-sidene skal det være lov å prate om seg selv.

Men alle setninger trenger ikke å begynne med “Vi” og “Våre”. Varier språket. Omformuler. Adresser brukeren selv om du snakker om deg selv. I eksempelet under viser Jøtul at de er gode på nettopp det.

Jøtul tenker på kundene sine - også når de forteller om seg selv.
Jøtul tenker på kundene sine – også når de forteller om seg selv.

Bytt ut “ledende”

Shell forteller på sine nettsider at de er en av verdens ledende energibedrifter. Tine er en ledende merkevareleverandør. Nordea er et ledende finanskonsern. Sats Elixia er et ledende treningssenter. Skanska er et av Nordens ledende entreprenørselskap. Aibel er et ledende serviceselskap. Gjensidige er ledende på skadeforsikring. Og Statkraft er ledende i Europa på fornybar energi.

Du skjønner tegningen.

ALLE er ledende. Så hvis du skal skille deg ut – bruk andre ord.

Visma sier de er ledende. Det sier meg veldig lite.
Visma sier de er ledende. Det sier meg veldig lite.

Hva betyr egentlig “ledende”? Betyr det først? Størst? Mest omsetning? Flest kunder? Flest ansatte? Istedenfor å bruke ordet “ledende”, skriv heller i klartekst hva dere faktisk er ledende på. Bruk tall og fakta for å understøtte. Universitetet i Oslo er litt mer konkrete når de skriver at de er eldst og størst.

Unngå vissvass

I forlengelsen av forrige punkt: Unngå vås. Unngå intetsigende ord og uttrykk. Her er et skrekkeksempel fra Radisson Blu: “Radisson Blu lager ikoniske bygninger med individuelle interiører preget av en inviterende og spennende atmosfære og som gir en helhetlig hotellopplevelse som er helt aktuell i tiden.”

Radisson tulbyr en "helhetlig hotellopplevelse". Hva betyr det?
Individuell interiør, inviterende atmosfære, helhetlig hotellopplevelse. Hva betyr det?

Radisson Blu er ikke alene. Mange roter seg bort i ord som “konkurransedyktig”, “smarte løsninger”, “fremtidsrettet”, “fremoverlent”, “innovativ” – uten å definere hva disse ordene faktisk betyr. Noen tyr også til engelske begreper for å sprite opp språket. Bruk heller noe enklere. Bruk noe folk skjønner og kan forholde seg til.

Ta bort delingsknappene

Når var sist gang du delte en Om oss-side på Twitter? Hvor ofte deler du “Visjon og verdier” eller “Samfunnsansvar” med dine nærmeste venner på Facebook? Når kom du sist over innhold om virksomhetsstyring som du bare MÅTTE dele på LinkedIn?

Jeg er enig med Paul Boag når han skriver: “Social media buttons are ineffective, damage site performance and distract from primary actions.”

Hvis folk virkelig vil dele Om oss-stoff i sosiale nettverk, så kan de klippe og lime URL-ene manuelt. Som Oliver Reichenstein skriver i Sweep the Sleaze: “If you provide excellent content, social media users will take the time to read and talk about it in their networks.”

Dropp PDF-ene

PDF-er i seg selv er sjelden en god måte å få frem viktig innhold. Det er en rekke utfordringer knyttet til å ha innhold begravd i PDF-er: De lite mobilvennlige, lite tilgjengelige, ikke alltid søkbare, og kan være tunge å laste.

Shell, for eksempel, har på sine sider gjemt historien sin i en PDF. Denne burde vært mer tilgjengelig.

Hvorfor gjemmer Shell historien sin i en PDF?
Hvorfor gjemmer Shell historien sin i en PDF?

Flere andre gjør samme tabbe. De gjemmer innholdet sitt i PDF-er. Gå kritisk gjennom disse PDF-ene. Er innholdet viktig? Er det relevant for brukerne? Da bør du bruke tid og ressurser på å gjøre om innholdet til HTML. Hvis innholdet derimot ikke er interessant, slett det. Interne rutiner og retningslinjer kan du legge på intranettet.

Gå for kvalitet

Side opp og side ned om visjoner, verdier, strategier, historie, virksomhetsstyring, etikk og samfunnsansvar. Har du sjekket statistikken? Er det noen som leser dette? Hva er gjennomsnittstiden folk bruker på disse sidene?

Det samme gjelder videoer, magasiner, brosjyrer og bedriftspresentasjoner. Hvor ofte og hvor mye blir dette brukt? Sjekk statistikken.

Om oss-siden er ikke et arkiv. Skriv litt kortere. Litt mer konsist. Prioriter, sett grenser, si nei, optimaliser og fokuser på kvalitet fremfor kvantitet. Generelt sett gjør litt mindre. Da kommer folk til å lese og bry seg om det dere har på hjertet.

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

5 kommentarer

  1. Hei, Radisson Blu skriver at de er “helt aktuell i tiden.” Kan man være “halvt aktuell”? Og dessuten: (Å være) “aktuell” betyr å være “i tiden”.

  2. Forstå det den som kan!

  3. Hoa Loranger i NN Group har skrevet mer om Om oss-sider:
    http://www.nngroup.com/articles/about-us-summaries/

  4. Klarer du uten disse ordene, er du nærmere bedre tekst:
    — innen
    — fokus
    — samt

  5. Hva mener du, Alexander?

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>