Webdagene 2015 – argumentliste til sjefen 17

Webdagene har blitt en stor konferanse. “Alle” er der. I år forventer vi faktisk nærmere 1000 deltagere – webredaktører, designere, prosjektledere, digitalsjefer, markedssjefer og alle andre som er interessert i å lage gode digitale løsninger. Men hvordan sikrer du deg selv en billett? Hvilke argumenter kan du bruke ovenfor sjefen? Vi har laget et forslag til deg.

Webdagene 2014
Webdagene 2014 Oslo Spektrum (Foto: Eirik Urke)

Argumenter til sjefen:

1 De beste fagfolkene gir oss inspirasjon og konkret nytte

Alle lurer på hvordan de skal gjøre webben bedre. På Webdagene får du noen av de beste fagfolkene i verden til å fortelle deg hva du bør gjøre. Ingen andre norske konferanser byr på det samme. Temaene er relevante for alle som jobber med å lage eller vedlikeholde nettsider eller andre digitale løsninger. Kundeopplevelse, brukertesting, design, sosiale medier, innhold, strategi, innovasjon og enda litt til.

Vi snakker konkret nytteverdi, ting du kan gå hjem og starte med dagen etter. I skjønn forening med inspirasjon til å sette det hele igang.

For eksempel:
Soraya Darabi laget den første sosiale medier-strategien for New York Times da var hun 23 og de bruker den fortsatt. Hun skal snakke om hvordan vi lager den perfekte digitale strategi.

Jonathan Macdonald har jobbet for merkevarer som Google, Apple og Lego for å gi dem nye perspektiver på det digitale landskapet.

Krystal Higgins er hekta på hvordan vi kan designe bedre for nye besøkende på nettsiden eller appen. Her blir det praktiske eksempler og masse nytteverdi.

Brenna Lynch er sjef for brukerundersøkelser i Etsy. De har 29 millioner produkter fra 1,4 millioner selgere og 19,8 millioner kjøpere. Brenna skal snakke om hvordan de gjør brukertesting.

Mike Monteiro har skrevet to bøker, en for deg som designer og en for deg som kjøper design. Han er kjent for provoserende og tankevekkende foredrag om design.

Se alle foredragsholderne.

#2 Webdagene er mer enn en konferanse

I tilllegg til fest og moro er det her webbransjen møtes for å lære av hverandre. Vi legger til rette for at det skal være enkelt for deg å snakke med andre. Vi vet at det ikke alltid er så lett det der med mingling. Derfor lager vi aktiviteter, områder og muligheter som gjør det enklere for deg både å finne de du vil prate med og å faktisk gjøre det. Til og med ladestasjonene er sosiale samlingspunkt på Webdagene.

Ladebål på Webdagene
Ladebål på Webdagene (Foto: Eirik Urke)

#3 Vi bør lære det samme som konkurrentene lærer

Enten du jobber i bank, frivillig organisasjon, telekom, offentlig sektor, hipt designbyrå, reklamebyrå, reiseliv eller noe helt annet – så kan vi garantere at konkurrenter (eller en viktig samarbeidspartner) er deltagere på Webdagene. Og du bør jo lære det de lærer!

Se hele programmet og meld deg på Webdagene.

Hva er ditt beste argument?

Da vi la ut denne bloggposten var det med en konkurranse der du kunne vinne gratisbillett ved å poste ditt eget argument i kommentarfeltet. Vinner ble trukket 30. juni og var Tormod Sperstad. Vi gratulerer! Fortsett gjerne å poste gode argumenter folkens ;) Kanskje det vanker bonusgratisbilletter.

Sesilie Urkegjerde Halland

Sesilie er leder for konferanser og kurs i Netlife Research. Hun jobber blant annet med Webdagene og Intralife. Vi i Netlife ønsker å dele kunnskap og Sesilie legger til rette for akkurat det.

Flere artikler av Sesilie CV

17 kommentarer

  1. For konsulentbransjen:

    #1 -Vi trenger mer kunnskap om brukeropplevelse for å rådgi kundene våre bedre om hvordan de skal bruke digitalbudsjettet sitt.

    #2 – Vi kan ikke jobbe med webanalyse og optimalisering av nettsteder uten å henge med på hvordan brukerbehov utvikler seg og hvilke digitale muligheter som finnes.

  2. #Beste argument for å delta -
    Vi viser bransjen( og våre konkurrenter) at vi er tilstede på viktige eventer, i tillegg til at det er en utmerket anledning til å skape oppmerksomhet på SoMe-sidene våre!

  3. Jammen – alle de andre markedskonsulentene får lov til å dra!

  4. Nettsidene er vår viktigste kommunikasjonskanal. Hvis vi ikke skal lære av de beste, hvem skal vi lære av da?

  5. Beste argument for å delta:
    I vår lille nisje som omhandler utvikling av digitale løsninger for mennesker med funksjonsnedsettelser, finnes det lite forskning på hva som skaper gode brukeropplevelser og effektiv design. Vi må derfor lære av nærliggende bransjer, som webdesign, og deretter ta med oss de gode arbeidsmåtene og løsningene inn i vårt arbeid. Slik kan vi lage enda bedre løsninger som gjør det enklere for alle mennesker å få tilgang til den digitale verdenen, uansett om man bare kan røre én finger, eller om man ikke kan lese og skrive.

  6. “Hvis vi drar på Webdagene slipper vi å bruke penger på å reise ut av landet for å få den inspirasjonen og kunnskapen som Webdagene flommer over med. Webdagene bringer nemlig web-verden til Oslo! Så når du tenker over det – vi sparer faktisk penger på å delta! Var ikke det lurt, sjef?”

  7. Beste argument: Hvorfor skal kundene oppsøke oss når vi ikke fremstår som sulten og innovative? Tilstedeværelse på Webdagene gir oss noe mer enn bare en “by-line”. Det får oss til å fremstå som seriøs og vi viser at vi ikke leker butikk. Vi går langt for å kunne gi bare det beste for våre kunder. I tillegg kan vi gni det inn for konkurrenter som ikke vet og prioritere faglig påfyll, samt at det blir nr.1 møteplass for å få tak i nye medarbeidere.

  8. Jeg hadde .no-domenet til min sønn på plass før han ble født.

  9. Som webmedarbeidere sitter vi alene med ansvar for mange nettsteder uten et nettverk å diskutere nye ideer og løsninger med. Webdagene er en super konferanse der vi hvert eneste år får inspirasjon og gode forslag til hvordan vi kan forbedre våre egne websider. Dette lønner seg for bedriften :)

  10. #1 Som leder av et globalt nettverk for alle webredaktører, world wide, i Schneider Electric, gir dette meg en unik mulighet til å lære om digitale trender og fremtidens løsninger. Dette kan jeg igjen vil dele med nettverket.

    #2 Det er to punkter jeg gleder meg mest til: Digitale trender – hva betyr disse for deg, og hvordan lage den perfekte digitale strategi. Dette er helt i tråd med hva vi jobber med nå i Schneider Electric.

    Dette vil være første gang jeg deltar på webdagene.

  11. Hva er ditt beste argument for å delta?
    #1 – Å dra på webdagene gjør meg oppdatert, engasjert og jeg blir en bedre og mer attraktiv konsulent. 12 500kr for det er en liten investering som tjenes inn igjen flere ganger på sikt på grunn av at jeg blir flinkere til å gjøre jobben min.

    #2 – Mike Monteiro. Vi designere og konsulenter er ofte for lite profesjonelle og ofte for opptatt av å blidgjøre kunden i stedet for å løse problemet på best mulig måte. Her har Mike mye bra å komme med. I tillegg til håper jeg han har tips om hvordan vi skal få riktige kunder som gjør at vi får løse problemer som gjør verden til et bedre sted, for alle. Og, ikke minst, hvordan vi, som portvoktere, kan si nei, og stå opp for det vi mener er feil.

  12. Argument for å delta: gründer av ny saas løsning innenfor e-Helse som vrir og tester konseptet. Støttet av innovasjon Norge,men budsjettet favner ikke webdagene – og jeg er så jævla sulten!

  13. Jeg trenger inspirasjon til bedre brukertesting!

  14. Webdagene gjør meg bedre rustet til å forstå både det jeg selv jobber med til daglig (webredaktør), men gjør meg også til en bedre bestiller innen andre fagområder. Jeg ønsker å lære mer – både av de store navnene på scenen, men også av de jeg treffer over en matbit, i kaffekøen og rundt “leirbålet”. Ofte blir man litt trangsynt når man kun holder seg innenfor egen bransje/fag. Det fine med webdagene er at man blir inspirert til å se utover sin egen lille bransjeboble.

  15. Sjefen min er så irriterende knipen når han budsjetterer. Bruker ikke en eneste krone på nyttige konferanser som dette. Tenk så imponert sjefen min blir når jeg kommer tilbake etter endt konferanse – dobbelt så dyktig som da jeg dro (og ja: jeg jobber i et enkeltmannsforetak…)

  16. 1. Beste argument
    Digger Netlike Research og iallenkelhet.no (Ser ut som smisk, men menes genuint, så jeg gir beng), og har veldig stor tro på at de setter sammen et dritbra event. (Også har jeg for få kolleger i samme bransje, så å treffe litt likesinnede i denne sosiale settinga hadde vært imba

    2. Hvem gleder jeg meg mest til å se, og hvorfor?
    Building a culture of innovation av Jeff Gothelf
    Vi er i en reorganiseringsprosess i nåværende jobb, og det er derfor veldig interessant å vite gode måter å bygge opp et kreativt team på, slik at innovasjon kan skje.

  17. Vinner av konkurranser er (i følge Random number generator) Tormod Sperstad. Gratulerer!

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>