Resept mot nyhetssyke på nettsteder 3

Er virksomheten din en nettavis? Nei? Men den er likevel full av nyheter?

I åresvis har nettsteder lidd under nyhetssyken.

- Men ledelsen vil jo ha nyheter!, sier du.
Det er fordi du ikke forteller ledelsen hva den egentlig ønsker seg. Det alle virksomheter vil ha er innhold som gir resultater.

Så hva sier du til sjefen? Og hva er kuren?

1. Folk vil ikke ha nyheter

I åresvis har business smartinger som Gerry McGovern og kolleger i hele verden spurt tusenvis av besøkende på et stort spekter av ulike nettsteder i ulike bransjer hva de kom til nettstedet for å gjøre. Tallene er tydelige: Nyhetssaker er det minst interessante innholdet.

Innhold som hjelper brukeren med å løse oppgaver – som å finne kontaktinfo, se priser, bestille, registrere, sende inn – er det verdifulle. Å lese nyheter kommer veldig langt ned på lista.

2. Nyheter dreper oss sakte

Nyheter tar livet av deg og nettstedet ditt, en artikkel om gangen. Hver nye sak av typen “vellykket møte” og “ny strategi” er et nålestikk som tapper både deg og nettstedet for blod.

Dette scenariet kjenner du nok igjen: PR- eller markedsavdelingen gir deg beskjed om å få ut en nyhetssak på nettsidene ASAP.

Det letteste er å bare publisere. For internettet er jo uendelig, ikke sant? Men du veit tiden går, nyhetene består, og at resultatet til slutt blir et et uprioritert nettsted ute av kontroll. Og du veit jo også at brukerne kommer i andre rekke når organisasjonen får slå seg litt for ofte på brystet.

Medisin mot nyhetssyken

Her har du en 5-punkts sjekkliste. Bruk den som resept.

Lista kommer fra presentasjonen “Webredaksjoner som funker” av Marte Gråberg som er webredaktør i Kreftforeningen. Kreftforeningen er en organisasjon som er basert på informasjonsarbeid, har mange meninger og er aktiv i mediebildet. De bruker disse spørsmålene for alt nytt innhold som skal ut på nett.

5 sjekkpunkter før publisering av alt innhold

1. Hvem er målgruppen for innholdet?

Hvis innholdet ikke har en mer spesifikk målgruppe enn “allmennheten”, er det stopp.

2. Dekker innholdet et behov / en oppgave for målgruppen?

- I så fall hvilket? Hva er grunnen til at dette er interessant for akkurat denne målgruppen?
Å vise til at dette er “informasjon” holder ikke. Informasjon er støy. Det må være relevant. Hvilket problem løser det? Hva slags behov fyller det?

3. Dekker dette innholdet et strategisk mål for organisasjonen?

-I så fall hvilket? Fører dette til økte inntekter, reduserte kostnader eller økt brukervennlighet for eksempel? Innholdet må ha en kobling til det din organisajon har bestemt er viktig. Å si dette fører til at “flere hører om oss” holder ikke.

4. Beskriv et tenkt brukerscenario for dette innholdet

Hvordan ser du for deg at en bruker finner og benytter seg av dette innholdet? Ingen mulige scenarier? Ja, du veit hva du må gjøre. Ikke publiser.

5. Hvorfor skal dette innholdet på nettsiden?

Kan det fungere bedre i andre kanaler? Kanskje det lever best som pressemelding sendt til nettavisene dere har kontakt med? Facebookoppdatering eller event? Nyhetsbrev? Blogg? Her trenger du konkrete argumenter for hvorfor nettsiden er en riktig kanal for dette innholdet.

Denne lista hjelper Kreftforeningen å prioritere de største brukeroppgavene, som i deres tilfelle er få informasjon om behandling og symptomer på kreft og forskning.

Å bruke ressursene på det viktige innholdet i stedet for å fikle med nyheter har gitt svært positive resultater både på den økonomiske bunnlinja og i form av flere henvendelser. Og det er sånt både webredaksjonen og ledelsen setter pris på.

Og du? Du kan ta med deg selv og sjefen og se Gerry McGovern fortelle hvordan du kan designe deg til tillit på Webdagene i oktober. Han predikerer at firmanyhetsfokus er ikke veien å gå.

Marit Austvik Letnes

Marit er innholdsrådgiver og opptatt av at innholdet ditt skal fungere godt på ulike flater. Hun er på de utålmodige brukernes side, og hjelper deg med å komme til poenget raskest mulig.

Flere artikler av Marit CV

Torstein Norendal

Flere artikler av Torstein CV

3 kommentarer

  1. Takk for interessant og informativt innlegg.

    Gjelder de samme prinsippene for et intranett? … kjenner meg jo litt igjen i at nyheter tar plassen for informasjon som er mye viktigere for samhandling internt.

    Mvh Øyvind

  2. Hei Øyvind!

    Ja. Ja, de samme prinsippene gjelder for intranett. Helt klart.

    Også i internkommunikasjon bør du stille deg selv disse 5 spørsmålene før du publiserer.

    I dårlige intranett drukner de ansatte i bedriftsnyheter som ikke er relevante for deres arbeidssituasjon. Da blir det bare støy, som ikke gjør arbeidsdagen mer effektiv. Gode intranett gjør at arbeidsdagen glir lettere.

    Forresten (reklameadvarsel!) så kan du jo ta med deg sjefen på Webdagene i år og se Gerry McGovern i levende live. Han har en fantastisk blanding av harde business fakta og irsk humor, og latter skal jo være den beste medisinen:)

  3. Ta også gjerne en kikk på hvordan Oslo Kommune tenkte da de gikk bort fra nyhetsfokus på sine nye nettsider.

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>