Brukertest av dagligvarehandling på nett 3

De siste årene har mathandling på nett blitt stadig mer populært. I 2015 estimeres det at nordmenn vil handle mat via nettet for over en milliard kroner.

Selv bor jeg i 4. etasje uten heis og har nettopp fått en liten smårolling. Da virker det som en utmerket løsning å få dagligvarene levert på døra. Det samme gjelder folk som har en travel arbeidshverdag, eldre som er blitt skrøpelige til beins, de som synes at det engentlig bare er styr å handle i butikken – ja, rett og slett store deler av befolkningen. Det begynner å bli mange matnettbutikker å velge mellom og vi ville derfor finne ut hvem som gir den beste kundeopplevelsen.

Vi testet 5 leverandører som leverer dagligvarer i Oslo-området.
Dette var kriteriene:

Vi har ikke sammenlignet priser eller utvalg.

Best i test – kolonial.no

Her er det hyggelig å handle! Systemet er tydelig bygd med brukervennlighet i tankene: det er få felter å fylle ut når du registrerer deg som kunde, tonen i hjelpetekstene er lett, hjelpsom og personlig. Sidene er responsive.

Skjermbilde av toppmenyen på kolonial.no.
Tonen i tekstene på kolonial.no er lett, vennlig og personlig.

Når du er innlogget er kolonial.no på fornavn med deg, på en hyggelig måte. Du får nyttig sanntidsinformasjon om bestillingsfrist før neste utkjøring, det er lett å lage og navngi handlelister og kjøpe ingredienser til fristende menyforslag. Du får forslag til middag fra både proffkokker og matbloggere. Det løser “hva skal vi ha til middag?”-problemet på en god måte. Kolonial.no har rabattkoder som gir 200 kr i avslag både for den som verver og for den nye kunden. Bra!

Betaling og levering

Privatkunder betaler med VISA eller Mastercard ved bestilling. Null stress – ingen java, bankID eller kodebrikke. Bedrifter kan få faktura. Levering foregår enten ved at du plukker opp ferdigpakkede poser på et av hentepunktene uten kostnader, eller betaler 99 kroner for å få det levert på døra. Du kan få leveringsrabatt hvis du velger spesifikke tidspunkt.

Kolonial.no har en oversiktlig tabell og frister med 20 kroner avslag om du velger levering på gitte tidspunkt.

Ved levering hjem sender de to sms – én for å minne på at du får levering snart, og deretter en sms der det står at du er neste på lista. Smart!

I tillegg så la de ved et hyggelig velkomstbrev og en Smil-sjokolade i første leveranse. Sånt blir det glade kunder av!

Bilde av velkomstlapp som sier "Del din første kjøpsopplevelse på instagram!"
God kundeopplevelse: en overraskende gratis sjokolade og et hyggelig velkomstbrev.

Nr. 2: Dagligvaredirekte.no

Dagligvaredirekte.no var for meg et nytt, men hyggelig bekjentskap. De er gode på søkemotoroptimalisering og havner øverst i de organiske treffene ved googling, noe de også fremhever på nettsidene.

Skjermbilde av forsiden på dagligvarerdirekte.no

Navigasjon, illustrasjoner, kategorier, priser og forklaringer er ryddige og brukervennlige. Å handle og registrere seg er enkelt. Handlekurven viser alle varene mens du handler på en oversiktlig og god måte, og de driver aktivt oppsalg hvor de frister med gratis levering hvis du kjøper for X kroner mer. Kjøp for over 700 kr, og du får gratis frakt. Ellers så koster det 100 kr. De har også rabattkoder for nye kunder. Det bidrar til konvertering fra nysgjerrig til kunde.

Dagligvarerdirekte.no utmerker seg, som kolonial.no, med en hyggelig og menneskelig tone i kommunikasjonen. Velkomstmail kommer fra daglig leder, signert med fullt navn. De sender også en vennlig påminnelsesmail hvis du forlater handlekurven i nettbutikken med varer i.

Betaling og levering

Lett som en lek å betale via VISA for meg, og bedrifter kan få faktura. Levering koster 100 kr hvis du handler for under 700 kr, og er kostnadfritt for alle som handler over. Leveringen kom til avtalt tid, og de sendte sms i forkant om at de var 15 minutter unna. Bra!

Bilde av SMS fra dagligvarerdirekte.no som sier at de leverer innen 15 minuttter.

Det trekker litt ned at de har ikke menyforslag, handlelistefunksjon eller abonnement. Men alt i alt, så var dette en av de hyggeligste handleopplevelsene.

Delt tredje: retthjem.no og dagligvareekspressen.no

Disse kommer på delt tredjeplass fordi de egentlig er samme selskap, som overlappende selger til privatsegmentet. Dagligvareekspressen (dex.no) frir først og fremst til privatpersoner, mens retthjem.no henvender seg til firma, storhusholdinger og privatpersoner. Ingen av dem er responsive, men de havner høyt opp i organisk søk.

Å handle på retthjem.no er litt som å handle til familien på gamle Smart Club eller Coop. Det er overveldende og grått, med flombelysning på kampanjevarer her og der.
Prisene er dårlig presentert, og produktfotoene er av svært variabel kvalitet.

Brukervennligheten generelt står det dårlig til med. Verst er det på retthjem.no, men dex.no følger hakk i hæl. Knappene står tett-i-tett, ser helt like ut og har liten skrift. Her må vi virkelig konsentrere oss og dobbelsjekke, og det gir mye frustrasjon.

Retthjem.no har fire steg i betalingsprosessen, der de tre siste er nesten identiske. Uprioritert, mye visuell støy og i overkant mange “calls to action”.
Retthjem.no har fire steg i betalingsprosessen, der de tre siste er nesten identiske. Uprioritert, mye visuell støy og i overkant mange “calls to action”.

På søstersiden dex.no er det også vanskelig å orientere seg. Hvit tekst og gul tekst på grønn bakgrunn er tungt å lese. I tillegg er innholdet forvirrende. De reklamerer for én ting, men avslutter teksten med å oppfordre kunden til å gjøre noe annet.

Ukesmeny_-_må_bestilles_innen_onsdag_kl__14_00
“Se, kjøp ukesmeny! Forresten så er en uke 3 dager her hos oss. Eller vent – gå til nettbutikken og plukk dagligvarer selv. Nei, legg alt i handlekurven, mener vi!”

I tillegg skjemmes handleopplevelsen på dex.no ved at en pop up med varedeklarasjoner aktiveres når du fører musepekeren over. Frusterende!

En artig detalj er at på dex.no inneholder menypunktet “Middagsassistenten” en 3 dagers middagsmeny. Du får oppskrift og ingredienser levert på døra. Det er bedre enn “Middagshjelpen” på søstersiden retthjem.no, som bare viser ferdige Fjordland-middager.

I begge butikkene kan du lage handlelister og legge inn faste bestillinger. Ingen av dem er responsive. De har ingen sms-funksjonalitet, men leverte til tiden.

Betaling og levering

Betaling foregår kun med faktura på retthjem.no. Du kan måtte vente på bli kredittsjekket før du får handlet. Leveringspris for privatpersoner varierer fra 45 kr til 123,75 kr avhengig av utleveringstidspunkt. Dex.no tar kun kort ved levering (VISA og BankAxept) og frakt koster 99,- uansett handlesum.

Siste plass – matenhjem.no

På jumboplass har vi matenhjem.no, i samarbeid med Joker. Siden er responsiv, men det er omtrent det eneste som er positivt.

De har fylt siden sin med masse (feilstavede) søkeord i alternativteksten til logoen, så de kommer høyt opp i organisk søk. Dårlig stil, men det funker.

Siden skjemmes av dårlig språk, veldig variabel kvalitet på foto og dårlig prispresentasjon.

Skjermbilde av ukens tilbud fra matenhjem.no
Teksten på matenhjem.no er full av skrivefeil og vanskelig å forstå. Og lenken leder tilbake til forsiden.
Bilde av logoer på ukeblader. Dette er varer som mangler pris.
Hva koster de ulike ukebladene? Aner ikke.
Fra http://matenhjem.no/butikk/aviserblader

For å bli kunde må du gjennom et skjema med 17 felter. 17! Og de merker ikke hvilke felter som er obligatoriske.
De bommer på handlelistefunksjonalitet. Du kan lage “Ønskeliste” som du kan dele på sosiale medier. Hvem vil opplyse FB-nettverket sitt at de ønsker seg melk og dopapir? Jeg får inntrykk av det er vanskelig å administrere lista, og det er ikke mulighet til å legge inn faste oppdrag.

Betaling og levering

Frakt koster kr 89 i ukedagene, 139,- på lørdager. Kun betaling ved levering via VISA, BankAxept eller kontant. Faktura hvis du er bedrift.

Totalsum

Kolonial.no i samarbeid med Rema 1000 går av med seieren, på grunn av brukervennlige sider med et godt gjennomtenkt og nyskapende logistikkonsept i bunnen. Hvis de andre aktørene vil at kundene skal velge dem til å levere på døra i den økende nettbestillingstrenden, må de snakke til kundene sine på en mye mer forståelig måte og rydde i egne hyller på nett.

For ordens skyld: Kolonial.no sponser Webdagene som Netlife Research arrangerer i oktober. Men de er ikke kunde av Netlife Research, og alle leverandørene ble testet på like vilkår.

Marit Austvik Letnes

Marit er innholdsrådgiver og opptatt av at innholdet ditt skal fungere godt på ulike flater. Hun er på de utålmodige brukernes side, og hjelper deg med å komme til poenget raskest mulig.

Flere artikler av Marit CV

3 kommentarer

  1. Hei, fin og opplysene artikkel. Det er veldig nyttig å vite hvilken falgruver må en passe seg for. Håper at neste gang kan dere skrive om Mat på nett
    Mvh Emil

  2. Pingback: → find out here
  3. Pingback: → nice and affordable hotel in boracay

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>