Alvorsprat om sosiale medier 0

På Webdagene 2015 ga Ida Aalen og Ida Jackson kortsiktig nødhjelp til alle som jobber med sosiale medier, men også tips til langsiktig planlegging. De har skrevet hver sin bok om sosiale medier. Ida Aalens bok oppsummmerer den viktigste forskningen om sosiale medier. Ida Jackson har brukt sine erfaringer for å hjelpe deg å lykkes med nettopp sosiale medier.

De mener det finnes flere misforståelser om hva som skal til for å lykkes med sosiale medier. Her er tre ting du ikke trenger:

  1. Fødselsattest fra 1990-tallet. Du trenger ikke være digitalt innfødt.
  2. 10.000 følgere på din private Twitter-konto. Du trenger ikke være sosiale medier-kjendis!
  3. Å være helt rå på selfies.

Mange organisasjoner er ikke rigget for å jobbe bra med sosiale medier, og diskusjonene internt domineres av utsagn som «nå må vi være på Snapchat», «dette må ut NÅ» og «målet er å få mest mulig likes». Og alle organisasjoner drømmer om at en av postene skal gå viralt og bli brukt som case i foredrag verden over.

Ida Jackson og Ida Aalen på scenen i Oslo Spektrum under Webdagene 2015. Foto: Eirik Helland Urke
Ida Jackson og Ida Aalen på scenen i Oslo Spektrum under Webdagene 2015. Foto: Eirik Helland Urke

Ida og Ida la frem følgende oppskrift på hvordan du går fra kaos og likes-lengsel til noe som faktisk funker:

Gaffateip

Alle har en eller annen form for aktivitet på sosiale medier i dag, og det er ikke store grep som skal til for å forbedre det man allerede driver med.

For det første bør du trekke inn andre folk for å se hva dere kan gjøre bedre. Finn en statusoppdatering som ikke gikk så bra som du håpet på, og snakk med en kollega. Hvordan kan den bli bedre?

Når du setter deg ned sammen med andre og tenker gjennom hva slags respons dere ønsker på et innlegg, kommer dere fort fram til ting dere bør tenke over før dere legger ut innlegg i fremtiden. Heldigvis er ikke innlegg på sosiale medier så lange, så det tar ikke lang tid å se på det sammen.

Hvis du ønsker å nå ut med innlegget ditt, bør du stille deg følgende spørsmål om det du deler i dag:

  1. Hva vil du at folk skal gjøre etter å ha lest innlegget? Ikke glem å lenke!
  2. Kan det gjøres kortere og tydeligere? Bruk fornuftig bilder, ingresser og titler på nettadresser du deler. Hvis folk deler det videre, er det ikke sikkert at de skriver en kommentar selv, og da må linken stå godt på egne ben.
  3. Kan du appellere til folks følelser? Det handler ikke bare om å være positiv eller negativ, men om intensiteten i det du deler. Du vil helst dele noe som får adrenalinet til å pumpe. Folk bør bli forbanna, ikke triste. De bør bli begeistra, ikke tilfredse. De bør bli forbløffet, ikke undrende.
  4. Ikke alle innlegg vekker sterke følelser. Tenk i stedet over om innlegget er nyttig eller morsomt. Innlegget trenger ikke være morsomt for hele verden, bare for målgruppa di.
  5. Er det delbart eller likbart? Dette krever litt refleksjon rundt målgruppa og hvilken situasjon de er i. Før folk liker eller deler et innlegg, tenker de (om ikke alltid like nøye) over: Hva sier det om meg hvis jeg deler dette? Hvem er jeg komfortabel med å dele dette med? Hvordan kan det oppfattes hvis jeg liker det? På sosiale medier har du ikke bare en relasjon mellom deg og følgerne dine, men også en relasjon mellom følgerne og deres venner.
  6. Er det du deler i tråd med din merkevare og stemme? Passer det du deler egentlig din bedrift?
  7. Er timingen riktig? Sover folk når du legger ut innleggene? Er det riktig tid på året for det du vil dele?

Få oversikt

Det aller første du bør gjøre for å lykkes også på sikt, er å rydde. Hvor mange Facebook-sider, Instagram- og Twitter-kontoer har du? Søk på firmaet ditt og produktene dine på Facebook, Twitter og Instagram (og sikkert mange andre sosiale medier). Lag en liste over alt du har i dag.

Finn ut hvem det er som følger deg på Facebook. Er målgruppa egentlig den du tror? Hvis du forsøker å nå potensielle kunder og du bare har eksisterende kunder som følgere, så påvirker det selvfølgelig hva du bør legge ut.

Lag mål

Det tristeste som kan skje, er at noe du deler går viralt og blir sett av tusenvis av mennesker, uten at det betyr noe som helst for bedriften din. Oppmerksomhet uten måloppnåelse er bare kjipt. Likes er et dårlig mål, men hva skal du telle i stedet?

Det er kanskje ikke det mest spennende å gjøre, men du bør altså jakte etter mål i de dokumentene bedriften din allerede har laget. Les strategidokumentene, snakk med sjefen, og tenk over hvordan digitale kanaler kan bidra til å oppnå målene dine.

Dette er typiske dokumenter du bør sjekke:

Hvis du ikke har noen av disse dokumentene tilgjengelig, gjør intervjuer med nøkkelpersoner. Eller ganske enkelt, still deg spørsmålet «Hvordan tjener vi penger og hva koster oss penger?»

Å ha klare overordnede mål gir deg et skjerpet blikk på hva du skal telle som suksess i sosiale medier. Er det egentlig likes, eller er det hvor mange som melder seg på arrangementer, donerer penger eller søker på en ledig stilling?

Velg kanaler

«Å være tilstede i alle kanaler» er et dårlig mål for arbeidet med sosiale medier.

Lag i stedet en digital kanalstrategi som inneholder følgende:

Ikke bekymre deg for om du ikke kan alle kanaler like godt. Det er ingen vits å stresse over at du ikke har en plan for LinkedIn om ikke målgruppa er på LinkedIn.

Har du kanaler det er vanskelig å knytte til mål? Kvitt deg med dem!

Fordel ansvar

Lag en liste over kanaler og si hvem som har ansvar for dem.

Dette trenger du:

Legg en plan

Arbeidet med sosiale medier kan ikke bare drives etter innfallsmetoden. Du må planlegge på forhånd. Lag en årsoversikt over hva som skjer i bedriften din i løpet av et år. Planlegg hvilket innhold du må lage på forhånd, så er det du skal dele av høy kvalitet når det er tid for å dele. Bruk redaksjonsmøtene til å planlegge frem i tid.

Maler

Her finner du maler som hjelper deg med alt Ida og Ida snakket om.