Jo, møter er faktisk nyttige 2

Er møter virkelig så ille? Det handler om å holde riktige møter, mener Kevin Hoffman, som åpnet Webdagene 2015.

Kevin Hoffman på Webdagene 2015. Foto: Eirik Urke
Kevin Hoffman på Webdagene 2015. Foto: Eirik Urke

Kevin Hoffman er grunnlegger i Seven Heads Design, et designbyrå som lager nettsider, apper og digitale strategier.

På Webdagene tok han opp temaet møter.

Han åpnet med å fortelle om Guns n’ Roses. Albumet Appetite for Destruction, som kom ut i 1987, ble laget på to uker. Det regnes som et av rockhistoriens mest suksessfulle album. Albumet Chinese Democracy, derimot, som tok 10 år å lage, ble en katastrofe for Guns n’ Roses. Slaktet av musikkpressen.

Poenget er at du kan skape suksess ved å samarbeide med riktige folk, på riktig sted og riktig måte. Og det trenger ikke å ta 10 år.

Har vi ikke verktøy som fikser dette?

Slack, Yammer, Office 365, Evernote, GitHub, Beanstalk, WebEx. Har vi ikke nye, kule verktøy som hjelper oss å samarbeide bedre? Kan ikke disse erstatte møter?

Nei, mener Kevin Hoffman.

Disse verktøyene er nyttige. Men folk må fortsatt møtes fysisk, ansikt til ansikt, eller på videokonferanse, for å få til gode samarbeid.

Møter er med andre ord fortsatt nødvendig.

Da handler det mer om å holde riktige møter – møter som er produktive og som ikke kaster bort tiden til de involverte.

Her er noen tips:

1. Tverrfaglige møter

Kevins første tips er å holde tverrfaglige møter. Sett sammen tverrfaglige team som kan ta avgjørelser raskt. Han nevnte NewsWorks, der de jobbet tverrfaglig blant annet for å ta beslutninger i forbindelse med omlegging til responsiv design.

2. Åpne, lukke

I begynnelsen av møtet, åpne opp for diskusjoner. Lytt til de ulike involverte. Kevin Hoffman kaller denne delen «Divergent thinking». Etterpå handler det om å lukke diskusjoner. Ta beslutninger. Summere. Bli enige om aksjonspunkter. Denne delen kaller han «Convergent thinking»:

3. Ikke bruk møter som research

Møter er dyre. Klokken går. Det finnes nok av andre metoder for å gjøre god og grundig research. Bruk heller møter til å ta beslutninger. Da må du også huske å invitere de som eier beslutningene.

4. Ikke noter ned alt

Unngå å være den som sitter bak skjermen og skriver ned det alle andre sier. Ingen kommer til å lese referatet uansett. Skriv heller for hånd – da husker du bedre. Eventuelt ta visuelle notater eller notater som alle kan se.

Presentasjonen finner du på SlideShare.

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

2 kommentarer

  1. Flott artikkel, takk!

  2. Pingback: → yuri manga

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>