Gi brukeren en god start! Krystal Higgins på Webdagene 2015 0

Krystal Higgins smiler mens hun står på scenen under Webdagene. Foto: Eirik Urke
Foto: Eirik Urke

Krystal Higgins er UX-designer, og har blant annet utforske området rundt hvordan man tar imot nye brukere. Det er noe hun har stor lidenskap for.

Hvordan kan vi designe bedre førstegangsopplevelser for brukerne våre?

Krystal samler på førstegangsopplevelser og deler dem på Tumblr-bloggen “First Time User Experiences“.

Hva er det første du sier til brukeren din?

Se på nettstedet ditt. Hva er det første nettstedet ditt sier til brukerne dine? Prøv å si dette muntlig til noen du ikke kjenner. Hvor bra fungerte det? Antagelig ikke så veldig bra. Vi er som regel mye høfligere ansikt til ansikt enn når vi designer brukeropplevelser.

Det er ganske vanlig at folk må registrere seg før de får se hva de får. Eller vi beskriver i overordna fraser hva som venter dem på andre siden.

Krystal foreslår tre grupper av virkemidler:

  1. Veiled brukerne
  2. Tutorials styrt av brukerne
  3. Personlig fokus

1. Veiled brukerne

Dette er en balansegang. Vi kan ikke være for begrensende, men vi kan ikke hive folk ut på dypt vann før de kan svømme heller.

Gi tips i kontekst

Her syr vi tipsene inn i selve opplevelsen, for eksempel forslag til hva slags innhold man kan utforske eller hvordan det kan brukes.

Fungerer bra hvis:

Tutorials styrt av brukeren

Her lar du brukeren gjør en oppgave på egen hånd, men man trigger tips avhengig av hvor brukeren går. Et hint av gangen – vi bombarderer ikke brukeren med forslag.

Fungerer bra hvis:

Lekegrind

La brukeren prøve det ut i praksis – innen for trygge rammer. Dette konseptet brukes ofte i spill. Det første levelet er ofte et level som bare forklarer deg spillets konsepter, mer enn å utfordre deg med en gang.

Men vi kan bruke lignende konsepter i andre typer tjenester også – for eksempel viser Tinder deg hvordan konseptet med å like, ikke like og å få en match fungerer før du kastes ut i selve dating-appen.

Fungerer bra hvis:

Do’s and dont’s

Øvelse: Hvordan interagerer brukeren din og tjenesten din?

Ta et A3-ark og legg det horisontalt – og del arket i to, horisontalt. Øverst har du tjenesten din, og nedenfor er brukeren din. Tegn opp hvordan interaksjonen foregår mellom brukeren din og tjenesten din.

Gir du brukeren nok hjelp? Eller overdriver du, slik at de må gjøre alt for mye for å komme videre?

Man kan også gå gjennom dette som et scenario hvor en person kan spille brukeren, og en person kan spille tjenesten. Det gjør det tydelig hvor det lugger.

2. Den første smaken er gratis

Ved å lage folk prøve før vi etablerer en relasjon, så kan vi også etablere tillit og sette en positiv tone. Om folk får ting, så vil de gjerne gjengjelde positivt også.

Noe av det du lover at tjenesten din kan levere, bør være gratis og mulig å prøve ut uten å være registrert kunde eller bruker.

For eksempel kan du gjerne titte på Twitter nå og se på innholdet, før de ber deg registrere deg. Eller nettbutikker som lar deg handle som gjest.

Mange muligheter innenfor denne varianten, her er noen av dem:

Øvelse: Hva er din gratis vareprøve?

Hva kan du gi bort, som viser frem hvordan tjenesten din fungerer?
Etter på rangerer du ideene langs to akser: Hvor relevant er de for produktet ditt, og hvor mye koster det for dere å gi det bort?

Det beste er da å finne ting som er veldig relevant både for deg og brukerne, men som har rimelig kostnad.

Man kan ikke bare måle konvertering – men også hvorvidt man klarer å beholde brukerne over tid.

3. Personlig fokus

Vi må lære å kjenne brukerne for å kunne gi brukerne en god start, dette kan man gjøre enten implisitt (“Hvilken av disse to bildene liker du best?”) eller eksplisitt (“Hvorfor ønsker du å løpe? a) For å bli raskere b) Gå ned i vekt”).

Øvelse: Hva ville du spurt om?

Hvis du ville spurt alle brukerne dine om kun én ting, hva ville du spurt dem om da? (Jeg håper spørsmålet ikke er “kjønn”).

Interact, don’t tell

Det er moralen – ikke fortell folk hva produktet ditt kan by på, la folk prøve selv, gjøre det selv, kjenne på det selv!