Sannheten om innholdsmarkedsføring 0

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing som vi kaller det i Norge, er et av årets heteste buzzwords. Det er grunn til å være bekymret.

Ove Dalen på Webdagene 2015. Foto: Eirik Urke
Ove Dalen på Webdagene 2015. Foto: Eirik Urke

I 2015 snakker alle om innholdsmarkedsføring. Bedrifter ansetter innholdsmarkedsførere, eller content marketing-spesialister, over en lav sko. Disse produserer innhold som aldri før.

Så, hva er problemet?

Det produseres for MYE innhold. Innhold som ingen egentlig er interessert i. Innhold som ikke har et tydelig budskap. Innhold som verken treffer brukere eller støtter opp under bedriftens mål.

Ove Dalen, faglig leder i Netlife Research, viser til en undersøkelse der 44% av norske innholdsmarkedsførere sier at de sliter med å få produsert NOK innhold.

Trenger vi virkelig mer innhold? Det er ikke mangel på informasjon på nett. Ove Dalen mener innholdsmarkedsføring er nyhetssyken i nye klær.

Her er fem grunner til at vi feiler med innhold på nett:

1. Ingen selvinnsikt

Vi tror alle bryr seg om oss, bedriften vår og merkevaren vår – og vi tror folk kommer til nettstedene våre for å få seg en «wow-effekt». Nå må vi ned på jorden. Finn kjernen i virksomheten din. Hva er dere gode på? Hva trenger kundene fra dere? Vær realistiske. Hvorfor i all verden skal Ford skrive om hvor lett det er å få barna i seng?

Hvorfor skal Ford ha en kampnaje om å få barna i seng på kvelden? Svar heller på det folk lurer på - for eksempel når nye bilmodeller kommer.
Hvorfor skal Ford ha en kampnaje om å få barna i seng på kvelden? Svar heller på det folk lurer på – for eksempel når nye bilmodeller kommer.

2. Vi vet ikke hva vi vil

Du må vite hva du vil med innholdet før du velger kanal. Hva ønsker vi å oppnå? Hvem skal bruke dette? Hvorfor skal de bruke det? Her kan du for eksempel bruke kjernemodellen, for å knytte sammen brukeroppgaver og forretningsmål.

3. Feil sted, feil tid

Du må se helheten. Ikke sitt og jobb med skylapper på. Kanalen og innholdet du jobber med er en del av en større sammenheng. Har dere en helhetlig plan? Snakker du med folk i andre avdelinger i bedriften?

4. Dårlig ressursbruk

Hvis nettstedet vårt ikke fungerer, hvordan kan vi da ta oss tid og råd til å produsere flere blogger og mer innhold som vi dytter ut på sosiale medier? Fiks det grunnleggende. Samle ressursene du har og fokuser på én og én ting.

5. Nytt er alltid mer gøy enn gammelt

Det er alltid morsommere å skrive nye saker enn å vedlikeholde gamle tekster. Dette må vi slutte med. Vi må forvalte det vi har istedenfor å produsere nytt.

Presentasjonen finner du her.

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>