Kan digital design redde mediebransjen? 0

Et lite firma i Nederland prøver å redde mediebransjen. Med digitaltjenesten Blendle får de folk til å betale for journalistikk igjen.

Som om du ikke visste det allerede: Mediebransjen sliter. Folk kjøper langt færre papiraviser enn før. Regjeringen kutter i pressestøtten. Schibsted rapporterer om fallende driftsoverskudd. Journalister blir arbeidsledige.

Samtidig fomler aviser og magasiner digitalt. Hvordan kan de få folk til å betale for det de leser på nett? Er det noen som lykkes?

Kontroll på kontinentet

Vi skal ikke lenger enn til Nederland. Der finner vi tjenesten Blendle, som ble etablert i 2013 av de to tidligere journalistene Alexander Klöpping og Marten Blankesteijn. I dag har Blendle mer enn 400.000 brukere i Nederland, Tyskland og Østerrike.

Skjermbilde fra Blendle.
Slik ser Blendle ut etter at du har logget inn.

Målet med tjenesten er å få folk til å betale for journalistikk igjen.

Hvordan?

Blendle legger alle nederlandske (og etter hvert tyske og østerrikske) aviser og blader bak en betalingsmur med et grensesnitt som faktisk fungerer. Hovedfokuset har vært å gjøre betalingsmuren og den digitale kjøpsprosessen så enkel at unge folk – som i dag forventer at alt skal være såre enkelt – faktisk betaler for artikler.

Brukerne betaler per artikkel, og betalingen trekkes fra den enkeltes konto. Et slags iTunes for nyhetsbransjen, med andre ord.

Setter brukerne først

Det som gjør Blendle annerledes er at de setter brukeren og den digitale kundeopplevelsen først, på ordentlig. Når du logger inn på Blendle får du ingen annonser. Du slipper å binde deg til dyre og langvarige abonnementer. Og du blir verken utsatt for “clickbait” eller lolcats.

Blendle kobler ganske enkelt kvalitetsjournalistikk med god brukeroppevelse på nett. Og det funker.

Skjermbilde fra Blendle.
Blendle tar brukerne på alvor og tilbyr dem et grensesnitt de faktisk kan bruke.

Som grunnlegger Alexander Klöpping skriver i en artikkel på Medium: “It’s about the convenience of reading and paying with only one click. It’s about our focus on the very best user experience. And it’s about the way we help users to find the premium journalism that they find most interesting.”

Studerer musikkbransjen

Blendle lærer fra musikkbransjen. De har studert både iTunes og Spotify. Disse tjenestene tilbyr folk en enkel måte å betale for musikk. Det du betaler er enkelt tilgjengelig på PC-en og mobilen.

Denne modellen ønsker Blendle å kopiere og videreføre til aviser og magasiner.

De ønsker å gjøre det enkelt for folk som ønsker å lese innhold på nett – ved å gi dem et enkelt digitalt grensesnitt og en enkel måte å betale for enkeltartikler på. Dette kan samtidig være redningen for mediebransjen, som da når frem med innholdet og i tillegg får betalt for det.

Hør suksesshistorien på PRESS

I år er første gang Netlife Research arrangerer konferansen PRESS. Vi har invitert Blendle, som kommer for å dele av sine erfaringer.

Fullstendig program og påmelding finner du her:
http://presskonferansen.no